Proč upravovat fotografie
Dovolte mi krátké zamyšlení nad touto problematikou. Stále dokola občas čtu věty typu: " Fotograf by měl fotit tak, aby své fotky upravovat nemusel. Staří fotografové fotky taky neupravovali." Možná se ptáte, co je na tom tvrzení špatného. Špatného na tom není nic a bylo by to krásné. Ale bohužel takovéto představy svědčí především o neznalosti dotyčného.
Ujasněme si to hned na začátku. Každá digitální fotka je upravená. I staří fotografové své analogové fotografie upravovali. Vždyť vyvolávání není nic jiného, než chemická úprava. A to se dělávala mnohá kouzla.
Pojďme se ale podívat na zoubek současné digitální fotografii a v krátkosti si objasnit jak vzniká. Pak snadno pochopíme podstatu úpravy fotek.
Cvakne spoušť fotoaparátu nebo mobilu a do paměti se zaznamená obrovské množství dat. Vůbec nevypadají jako fotka. Jsou to jen surové informace o světle, stínu, kontrastu, barvách atd. Co udělá fotoaparát? Z těchto dat vybere ta, o kterých si myslí, že z nich upraví nejhezčí fotku. Ukáže nám ji ve formě náhledu. V tomto případě jsme nechali rozhodovat o konečné úpravě software fotoaparátu.
Máme ale i druhou možnost. Stáhnout všechna data do počítače a v editoru si z nich upravit fotku tak, jak jsme scénu viděli my a ne foťák. Mám li si vybrat, volím tuto druhou možnost. Je sice pracnější, vyžaduje znalosti, ale výsledek bude odpovídat mým představám.
A proč je někdy tak velký rozdíl mezi tím, co zaznamená foťák a vnímáním lidského oka? Lidské oko má mnohem větší dynamický rozsah, než i ten nejlepší čip fotoaparátu. To znamená, že mnohem citlivěji vnímáme rozdíl mezi nejsvětlejšími a nejtmavšími místy. Jemněji vnímáme kontrast a tím i jinak vnímáme detaily. Velmi patrné je to např. u lidské pokožky. Pokud s někým hovoříme, oko drobné vady pleti nevnímá. Na fotce ze stejné vzdálenosti si jich všimneme okamžitě. Do hry vstupují ještě další faktory. Jako například skutečnost, že fotka je pouze dvojrozměrná.
Proč tedy fotky upravovat? Základní úpravy provádím hlavně pro to, abych obraz na fotce co nejvíce přiblížil tomu, jak jsem ho vnímal v realitě. Často se pak dělají i další úpravy, které mají za cíl vnést do fotografie něco jiného, přenést ji mimo realitu. Ale to už je jiná kapitola.